From: kingkong1621@live.nl
To: cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl; cdja.maastricht@gmail.com; christenunie@tweedekamer.nl; cie.vws@tweedekamer.nl; d66@tweedekamer.nl; groenlinks@tweedekamer.nl; i.y.tan@chello.nl; info@bijstandsbond.org; info@kafkabrigade.nl; info@laatjenietkisten.nl; juliuscenter@umcutrecht.nl; k.vaartjes@amnesty.nl; kamer@sp.nl; l.hartings@tweedekamer.nl; nieuwsdienst@trouw.nl; postbus@eerstekamer.nl; pvda_voorlichting@tweedekamer.nl; pvv@tweedekamer.nl; redactie.elsevier@elsevier.nl; redactie@eenvandaag.nl; redactie@volkskrant.nl; sgp@tweedekamer.nl; straatadvocaten@gmail.com; voorlichting@minvws.nl; voorlichting@rekenkamer.nl; vvdvoorlichting@tweedekamer.nl; w.tonissen@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; zembla@vara.nl; zwolle@sp.nl
Subject: RE: Hoezo relatie tussen burgers en Rijksoverheid waardenloos?Welke Rijksoverheid? Onderzoek Nationale Ombudsman
Date: Fri, 1 Jul 2011 15:07:59 +0200
Ombudsman waarschuwt voor verharding van relatie tussen overheid en burger
Datum uitgave
19/3/2008
Probleemstelling
Hoe kan de overheid de relatie met de burger verbeteren?
Beschrijving
In het verslag stelt de ombudsman dat het de overheid loont om te investeren in de relatie met de burger. Dit moet zij op de bovengenoemde drie vlakken doen:
- Het persoonlijke vlak: Biedt ruimte aan persoonlijk contact tussen de overheid en de burger. Dit kan bijvoorbeeld door bij overheidsinstanties burgers snel en persoonlijk te woord te staan wanneer ze bellen met de vragen. Een behulpzame instelling is hierbij cruciaal.
- Het behoorlijke vlak: Behandel de burgers met respect. Burgers willen serieus genomen worden, ze willen begrijpen wat er beslist wordt en ze willen serieus genomen worden. Behoorlijke behandeling draagt ook bij aan aanvaarding van de besluiten die de overheid neemt, en klacht-, bezwaar- en beroepsprocedures kunnen vaak op eenvoudige wijze worden opgelost wanneer meer aandacht aan de behoorlijkheid wordt besteed.
- Het participatieve vlak: Betrek burgers bij de besluitvorming of gebruik hun kennis en praktijkervaringen bij het vormgeven van beleid. Het gevoel dat er buiten de burgers om beslissingen gemaakt worden zonder dat ze hierop invloed hebben kunnen uitoefenen ervaren de burgers als zeer frustrerend.
Het instituut ‘de Nationale ombudsman’ bestond in 2007 25 jaar. Momenteel is Alex Benninkmeijer de ombudsman. Benninkmeijer ontving in 2007 ruim 13.000 klachten en 24.000 telefoontjes over het slecht functioneren van de overheid. De klachten betroffen verschillende overheidsinstanties. Over het UWV en de Belastingdienst werd het meest geklaagd.
Kennis verspreiding
Brenninkmeijer heeft op 19 maart zijn verslag persoonlijk aan de tweede kamer gepresenteerd.
Auteur
De Nationale Ombudsman (Alex Brenninkmeijer)
ISBN
90 121 04173
Trefwoorden
Ombudsman Benninkmeijer Burgerschap Burger Overheid Communicatie Besluitvorming
- Tip de redactie
- Stuur door
Referentiemateriaal
- Publicatie | Burgerschap verzilverd
10 mrt 2008, pdf, 25MB
Zie ook
Uitgelicht
Verspreiding
Zoeken in de website:
Zoeken
Vul hier uw zoekterm in… In het deel van de site website Home Wie zijn wij Wat doen wij Thema’s
Overzicht integriteitsschendingen overheid

Nederlandse Mededingingsautoriteit
2010: 2 x onbedoeld delen informatie met mensen die niet bevoegd waren hier kennis van te nemen. Het ging om een intern document, en aantekeningen van een gesprek.
Autoriteit Financiële Markten
1 geval van pesterij onderzocht, medewerker zelf AFm verlaten. 4 meldingen onbevoegd delen kennis met anderen, maar geen overtreding. Wel waarschuwing opgelegd om overtreding complianceregeling.
Uitkeringsinstantie UWV
Heeft eigen integriteitsbureau. 2010: 88 schendingen. 81 vermoedens agressie en geweld tegen of door medewerkers. 38 vermoedens criminaliteit/diefstal. 15 aangiftes. 2 ontslagen, 1 dienstverband beëindigd.
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
2010: 1x strafontslag vanwege alcoholmisbruik en 9 x integriteitsschendingen vertrouwenspersoon: verbale agressie, intimidatie leidinggevende, pesterijen, seksuele intimidatie, ruzie.
Ministerie van Defensie
168 vermoedens integriteitsschendingen, 50 financiële schendingen en 45 keer oneigenlijk gebruik van dienstmiddelen/overschrijding interne regels.
Ministerie van Justitie
9 integriteitsmeldingen, waarvan 1 geconstateerd. Misbruik positie en belangenverstrengeling. Intern onderzoek geen verdere consequenties.
Dienst Justitiele Inrichtingen
30 keer ontslag maar nooit een aangifte bij het OM. Gaat o.a. om overschrijding geweldsbevoegdheid in werksfeer, ongeoorloofd contact met gedetineerde, invoer goederen voor gedetineerde.
Ministerie van Financien
11 integriteitsschendingen. 1 ontslag: financiële fraude hiervan, ook aangifte bij het OM.
Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst
2009: 2 gevallen geconstateerd lekken en misbruik van info, intern onderzoek, schriftelijke berisping 2x.
Douane
O.a. zich als douanemedewerker niet passend gedragen en bezit hennepkwekerij, wijziging rekeningnummer P-direkt naar eigen rekeningnummer. 5 mensen ontslagen, maar geen aangifte bij OM.
Belastingdienst
10 mensen ontslagen en 6 aangiftes bij het OM. Gaat o.a. om hypotheekfraude en hennepkwekerij, met vervalste bewijsmiddelen aanvragen creditcard, fraude met kinderopvang.
Nieuwe Voedsel en Waren autoriteit
Alleen 2009: 4 integriteitskwesties. O.a. oneigenlijk gebruik dienstmiddelen. Geen aangiftes en geen ontslagen.
Ministerie van Buitenlandse Zaken
30 integriteitskwesties. 14 mensen ontslagen: twee ambtenaren en 12 lokale medewerkers, o.a.: financiële schendingen, misdragingen in privésfeer.
Ministerie Infrastructuur en Milieu
Inspectie VwA, Rijkswaterstaat en het departement: o.a burger zegt mishandeld te zijn door medewerker, tijdens werk porno kijken, medewerker huurt mensen in door bemiddeling van bevriend adviesbureau.
Bekijk alle gegevens (deel 1) (deel 2) >>>
Min. Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
1 persoon is ontslagen vanwege een misdraging in de privésfeer. 2 keer aangifte gedaan bij het OM: misdraging in privésfeer en verduistering.
Ministerie van Binnenlandse Zaken
Geen ontslagen en 1 keer aangifte OM. Gaat o.a. om diefstal, fraude, verbale agressie en lekken.
Rijksgebouwendienst
Geen ontslagen, wel is men 2 keer zelf uit dienst getreden na een fraudekwestie. De Rijksrecherche heeft 1 onderzoek gedaan naar belangenverstrengeling, bleek geen sprake van.
Immigratie- en Naturalisatiedienst
O.a. om beinvloeding vreemdelingenprocedure, sabotage van overheidsmiddelen, valsheid in geschrifte. 1 keer een aangifte.
Gemeente Amsterdam
8 mensen ontslagen. O.a. fraude met een parkeerontheffing, omkoping en intimidatie, verduisteren van gelden in dienstbetrekking, fysiek geweld.
Gemeente Rotterdam
21 mensen ontslagen, o.a. voor verduistering kasgelden, ontvreemden apparatuur, vervalsing van documenten, alcoholgebruik tijdens werktijd, uit persoonlijke rancune uitschrijven van naheffingsaanslagen.
Gemeente Den Haag
3 ontslagen, o.a. ambtenaren misbruiken persoonsgegevens, veelvuldig onder werktijd internet gebruiken, ambtenaar gebruikt gegevens uit de basisadministratie en speelt deze door naar derden.
Gemeente Utrecht
10 kwesties: o.a. diefstal, fraude, ongeoorloofde nevenwerkzaamheden. Ongewenst gedrag 99 meldingen, vooral door verstoorde arbeidsrelaties, pesten en discriminatie.
Lees ook:
Wat we NIET mochten weten© RTL Nieuws.nl
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ruud heeft 7 online bestanden gedeeld die zijn opgeslagen op SkyDrive. Klik bovenstaande links om de bestanden te openen.