

From: kingkong1621@live.nl
To: cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl; bureau@nationaleombudsman.nl; cdja.maastricht@gmail.com; christenunie@tweedekamer.nl; cie.vws@tweedekamer.nl; d66@tweedekamer.nl; denkmetkoosmee@gmail.com; g.wilders@tweedekamer.nl; groenlinks@tweedekamer.nl; groephopzoetermeer@hans-zijlstra.nl; i.y.tan@chello.nl; info@bijstandsbond.org; info@devrijspreker.nl; info@kafkabrigade.nl; info@laatjenietkisten.nl; js@js.nl; juliuscenter@umcutrecht.nl; jvwzakelijk@gmail.com; k.vaartjes@amnesty.nl; kamer@sp.nl; l.hartings@tweedekamer.nl; maatschappelijkeopvang@loc.nl; meldjezorg@platformggz.nl; nieuwsdienst@trouw.nl; politiek@nd.nl; postbus@eerstekamer.nl; pvda_voorlichting@tweedekamer.nl; pvv@tweedekamer.nl; redactie.elsevier@elsevier.nl; redactie@eenvandaag.nl; redactie@straatkrantbreda.nl; redactie@volkskrant.nl; straatadvocaten@gmail.com; tip@at5.nl; tips@leeuwardercourant.nl; voorlichting@rekenkamer.nl; voorzitter@dwars.org; vvdvoorlichting@tweedekamer.nl; w.tonissen@tweedekamer.nl; zembla@vara.nl
Subject: IGZ en Nza bieden dak en thuislozen geen consumentenbescherming nog zijn de rechten van dak en thuislozen gegarandeerd binnen de opvang?zorg?instellingen
Date: Thu, 18 Aug 2011 15:09:23 +0200
Gericht aan alle kamerleden en de media., Zie:bijgesloten bijlages en ontmasker AWBZ bedrog Ik zend u deze mail toe die ik ontving van de Nederlandse Zorgautoriteit en waar zij niets kunnen met mijn mails en waar vermeld word dat het andere organisaties betreft waar zij niets mee van doen hebben. Ik word hier niet goed van want ik sta ook officiele onderzoeksrapporten door te geven die elkaar tegenspreken wat betreft de werkwijzes van de zorgaanbieders op het gebied van de maatschappelijke opvang en de dak en thuislozenproblematiek en de Inspectie voor de Gezondheidszorg laat het ook doelbewust afweten en plegen geen onderzoek en de daklozen zelf zwerven over straat en hebben het opgegeven om hun ervaringen door te geven zo vertelde zij mij want zij worden zelfs door de lokale media genegeerd in opdracht van het politieke bestuur die heel wat te verbergen heeft i.v.m het niet uitvoeren van de Welzijnswetten en WMO maar wel de specifieke uitkeringen ontvingen die aan andere doeleinden zijn besteed. En onderhand blijft de situatie binnen de nachtopvang Nel Banninkhuis en de dagopvang Bonjour onveranderd ook wat betreft de slechte voedselvoorziening,geen directe medische voorziening en hulpverlening op maat de bejegening van dakloze clienten en blijven de medewerkers doorgaan met het systeem van daklozen de AWBZ woonbegeleiding aan te smeren middels aangeprate psychische stoornissen en worden clienten uitgewisseld met andere dubieuze instellingen en zie ik deze clienten weer terug keren in de nachtopvang zonder dat hun problemen daadwerkelijk opgelost zijn. Het beeld is zodanig dat daklozen in de dagopvang Bonjour rondhangen of verdwaasd heen en weer lopen,in de nachtopvnag tv kijken verveeld of vroegtijdig naar bed gaan omdat er niets word georganiseerd of gesprekken worden aangegaan met clienten die geestelijk er doorheen zitten door het langdurig verblijf of onrust gaan veroorzaken en waar ik al eerder melde door het hospitalisatiesyndroom geen activiteit meer vertonen nog verergert door die zogenaamde hulpverlenende daklozen die zich gaan bemoeien met de problemen van andere daklozen en dat gebeurt nu ook buiten de opvanginstellingen door ex-daklozen die een woning hebben betrokken maar geen enkele ondersteuning of nazorg ontvangen en die lotgenoten in huis hallen en hen geld aftroggelen omdat zijzelf in een armoedeval zitten doordat er vanuit de gemeente Zwolle en in het algemeen totaal geen aandacht word geschonken aan deze groep laat staan aan de dakloze clienten binnen de opvanginstellingen die financieel uitgebuit worden. Mevr. Jelleke Veenendaal toenmalig VVD tweede kamerlid in 2005 constanteerde ook na een bezoek aan Zwolle en de illegale opvang achter de WRZV sporthallen waar zij verrukt was van de Hr. Joop van Ommen en dus liet blijken oogkleppen voor te hebben en zij bracht een bezoek aan de dagopvang Bonjour en stond verbaasd en geirriteerd te kijken hoe daklozen voor de tv hingen de hele dag en vroeg waarom het Leger des heils niets organiseerden,maar dit is nog steeds het geval. Ik kan niet anders constanteren dat die ex-daklozen zwaar geestelijk beschadigt zijn net als de zogenaamde hulpverlenende daklozen binnen de instellingen waarvan ik het voorbeeld al gaf van de Hr. S. Goossensen die doldriest zich op hulpverlening heb gestort zowel in de jeugdzorg als asielzoekersproblematiek en reclassering maar daar specifiek geen kennis van zaken heeft wat betreft het ontstaan en de achtergronden van zijn clienten maar wel hele interressante verhalen staat te vertellen aan de andere dakloze clienten binnen de opvang hoe hij te werk gaat en wat hij zogenaamd aan successen scoort wat met een korrel zout kan worden genomen. Het gevolg is dat hij het eigen inititiatief weghaalt bij de daklozen om zelf hun problemen op te lossen en waar het ertoe lijd door het vertrouwen wat zij schenken aan deze zogenaamde hulpverleners onder de daklozen dat hun problematieken alleen maar verergeren wat ik mocht aanschouwen en aanhoren van daklozen die tekeer gingen tegen de Hr. S. Goossensen en hem verwijten een opschepper te zijn wat de sfeer binnen de opvang toch al niet ten goede komt laat staan de resocialisatie en doorstroming. Maar dit persoon blijft maar doorgaan en die daklozen die niet met hem meepraten die worden door middels van geroddel in een kwaad daglicht gestelt door hem wat er op wijst dat we met een narchistische personage te maken hebben die alleen aan zijn eigen ik denkt en geen gevoelens toont tegenover andere clienten en de medewerkers van het leger des heils hangen aan zijn lippen maar treden niet op tegen dit destructieve gedrag maar blijven gewoon zitten achter hun computers en vertonen zelf gedraggestoorde houdingen en werkwijzes. En dat ondervind ik alweer middels het opnieuw aanbieden van een woning en woonbegeleiding nu zelfs door een medewerkster van de sociale dienst Zwolle Mevr. H. Klaver die voorheen financieel administratice was bij het leger des heils Zwolle en die Hanneke waarvan ik denk dat zij Hanneke Hoeve is van budgetbeheer Zwolle en die ook vroeger bij het leger des heils heeft gewerkt waar het al een puinhoop was met het geldbeheer van dakloze clienten gezien de vele conflicten die clienten hadden met het geldbeheer van het Leger te zien in de aflevering van EenVandaag uit 2007 maar daar is dus geen verandering in gekomen. Het is wel opvallend dat Mevr. H. Klaver mij vertelde dat zij mij snel weg wil hebben uit de opvang en in een woning wil hebben met ambulante woonbegeleidng alweer net als bij de Hr. W. Rozema omdat ik teveel zie en meemaak maar ergens word het Leger des Heils de hand boven het hoofd gehouden door de politiek en de Nza en IGZ die ook politiek worden aangestuurt om bepaalde meldingen geen aandacht aan te schenken. Zij handelt in opdracht van het College van B&W specifiek de Hr. W. Dannenberg CDA wethouder Zorg en Kwelzijn Zwolle die met zijn belangenverstrengelingen de Zorgboulevard wil doorzetten die ontworpen is door de Brinkgroep vermeld in de rapportage van de Brinkgroep “Ruimte voor Ambitie”en waar Tactus en het Leger des heils ruimtes kunnen huren om hun clienten verder de vernieling in te helpen en AWBZ/WMO gelden te ontvangen van het regionale Achmea zorgkantoor die niet onderzoekt met opzet waar Tactus en het Leger des Heils mee bezig zijn. Maar er lijden wel dakloze clienten onder deze smerige praktijken en waar er zelfs daklozen de opvang uitvluchten en buiten overlijden of zelfmoord plegen. Maar ik vraag mij af waarom de Hr. S. Goossensen zich overal mee bemoeit want volgens mij is hij uit op wraak gezien hij zijn zaak tegen het Leger des heils in 2007-2008 heeft verloren en waar de gemeente toen snel hun subsidiebeleid aanpaste ter voorkoming van schandalen in het politieke bestuur maar de raadsnotulen van 30 maart 1998 laat zien wat betreft de WRZV sporthallen en verlieslijdende begroting middels”creatief boekhouden” dat het gemeente bestuur toen ook snel de huurschulden van de WRZV hallen wegsaneerden en blijvend subsides bleef verstrekken zonder af te vragen waar dit gemeentegeld was aan besteed en tot op de dag van vandaag kampen deze WRZV hallen nog steeds met een huurschuld van 257.000 euro. Ps. Ik probeer uit alle macht verandering te bewerkstelligen zodat de daklozen zelf aangeven wat hun hulpvraag is en dat er niet over hun heen word gepraat en beslist zelfs niet door figuren zoals de hulpverlener Goossensen en de zogenaamde hulpverlenende instanties met hun vastgestelde AWBZ fabriekszorgaanbod,ik ga uit van de eigen verantwoordelijkheid van de dakloze clienten maar die is aardig ondergesneeuwd door het grove geestelijk geweld uitgevoerd door welzijnsorganisaties en de media gezien de stigmatisering en hun politieke marionetten middels belangenverstrengelingen. Gegroet de Hr. R. Donker te Zwolle met alweer een negatieve ontvangen mails opgescheept. Van:Dienstpostbus IGZ Loket Utrecht (loket@igz.nl) ![]() |
_ | |||
Verzonden: | ||||
Aan:
|
………………………………………………………………
T 088 120 5000
F 088 120 5001
http://www.igz.nl
To: kingkong1621@live.nl
Date: Tue, 12 Oct 2010 14:00:55 +0200
Subject: RE: FW:
Hoi Ruud,
Blijf doorgaan. Vooral met bloggen. Publiceer je e-mails ook. Ik heb van het College van Zorgverzekeraars nog steeds geen antwoord gehad op mijn brief aan hen (zie mijn blog). Ik ga er nu één sturen aan de NZA, die ook weer gepubliceerd gaat worden op mijn blog. Ik ga ook een aantal Tweede Kamerleden mailen omzo te proberen de ‘boekhoudproblemen’ op de politieke agenda te krijgen. Ik meen laatst in één van jouw blogs gelezen te hebben dat er bij de AWBZ jaarlijks 7 miljoen euro zoek is. Klopt dat?
Groeten,
Denkmetkoosmee
Ik ontving bovenstaande mail van de beheerder van het blog DenkmetKoosmee die o.a. zorgverzekeraar Achmea/Groene land wil aanpakken omdat Achmea zelf zorgfraude pleegde middels de no-claimkorting.
U leest het dat de zorgverzekeraars zelf de zaak staan op te lichten en dat zij met opzet geen materiele en totale controles uitvoeren bij de zorgkantoren en zorgaanbieders en ik dus gewoon genegeerd word als ik de misstanden en fraudepraktijken met AWBZ gelden aankaart bij het Nza en IGZ die gepleegt worden door het landelijke leger des heils Zorg&Welzijn en hier in Zwolle door RIBW Zwolle i.v.m. de Herberg aan de Nijverheidstraat en hun stichtingen waar zij panden aankopen en daar daklozen met zogenaamde psychische probelamtieken in huisvesten om zo met onrechtmatige indicatiestellingen AWBZ ondersteuning te claimen bij het regionale zorgkantoor van Achmea.
Ik maak u er nog opmerkzaam op dat Achmea zich ook bezig houd met woonhypotheken dus zij zijn er zeer financieel gebaat bij als er goedkope huurhuizen worden gesloopt en dure koopwoningen worden gebouwd door de corporaties.
From: denkmetkoosmee@gmail.com
To: kingkong1621@live.nl
Subject: RE: 10D0042992; RE: Controle door zorgverzekeraar ontbreekt want die weet niet wat het zorgkantoor uitvoert en die weet niet het zorgaanbod van zorgaanbieders,fraudes een fluitje van een cent.
Date: Wed, 17 Nov 2010 20:02:01 +0100
Beste Ruud,
Deze Bloemink is een goal-keeper, geen woordvoerder. Ik heb de NZA ook al eens gemaild en kreeg ook een afzeikmail van deze ‘woordvoerder’. Wij zijn gestuit op de zorgmaffia. Blijf bloggen.
k overweeg aangifte valsheid in geschrifte/ oplichting tegen Groene Land Achmea. Ik wil dit doen m.b.v. de ‘Scheringa-methode’. Opsturen naar de OVJ en tegelijkertijd publiceren op internet.
Groeten,
Koos
From: Ruud Donker [mailto:kingkong1621@live.nl]
Sent: dinsdag 16 november 2010 12:41
To: denkmetkoosmee@gmail.com
Subject: FW: 10D0042992; RE: Controle door zorgverzekeraar ontbreekt want die weet niet wat het zorgkantoor uitvoert en die weet niet het zorgaanbod van zorgaanbieders,fraudes een fluitje van een cent.
Beste DenkmetKoosmee,
Ik zend je deze mails toe die ik zond naar Platformggz.nl te Utrecht en die laat zien dat die controlerende instanties niet te vertrouwen zijn daar waar ik alle vele meldingen eerder heb verstuurd naar de Nza en IGZ over de opvanginstellingen voor dak en thuislozen.
Groetjes Ruud
Subject: 10D0042992; RE: Controle door zorgverzekeraar ontbreekt want die weet niet wat het zorgkantoor uitvoert en die weet niet het zorgaanbod van zorgaanbieders,fraudes een fluitje van een cent.
Date: Mon, 15 Nov 2010 16:30:17 +0100
From: Voorlichting@nza.nl
To: kingkong1621@live.nl
Geachte heer Donker,
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft sinds 29 oktober 2010 ongeveer zestien (!) emails van u ontvangen.
Ik informeer u, na intern overleg, alsvolgt:
de meeste emails van u bevatten geen vragen of opmerkingen; bovendien zijn uw emails aan vele andere organisaties gericht. Zolang u geen specifieke vragen aan de NZa stelt kan de NZa niets met uw email(s). Van belang is dat uw emails betrekking hebben op het takenpakket van de NZa. Dit is nu niet altijd het geval, getuige uw opmerkingen over o.a. de WMO en het PGB.
Mocht u voortaan iets bij de NZa willen melden, dan kunt u hiervoor het meldingenformulier van de NZa gebruiken; zie onze websit en klik op: Heeft u een melding?
Leest u vooral de toelichting alsmede de uitleg, gegeven bij “Wat is een melding”; “Waarover kunt u melden” en “Wat doet de NZa met uw melding”.
Heeft u een melding?
U kunt een melding maken van mogelijke overtredingen op de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en Zorgverzekeringswet (Zvw), door zorgverzekeraars, zorgkantoren of zorgaanbieders. U kunt een melding doen via het meldingenformulier. Heeft u geen melding, maar een vraag dan kunt u terecht bij de informatielijn.
Wilt u een anonieme melding doen? Neem dan de gewenste informatie uit het meldingenformulier schriftelijk over en stuur uw brief zonder afzender naar: Nederlandse Zorgautoriteit, Postbus 3017, 3502 GA Utrecht.
Ook kunt u telefonisch een anonieme melding doen via het telefoonnummer van Meld Misdaad Anoniem 0800-7000.
De NZa gaat met grote zorgvuldigheid om met de door u aangedragen gegevens. Daarbij worden de waarborgen die u bij wet worden geboden, waaronder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), door de NZa in acht genomen.
De NZa bewaakt het algemeen consumentenbelang. De NZa bemiddelt niet in individuele conflicten tussen consumenten en zorgaanbieders of zorgverzekeraars en ook niet tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars onderling. Daar zijn andere toezichthouders en organisaties voor.
Ik verzoek u dringend het juiste emailadres te gebruiken indien u een email stuurt aan de NZa: Voorlichting@nza.nl.
Wilt u uw vragen/opmerkingen kort en to-the-point aangeven anders kan de NZa uw melding/email niet in behandeling nemen. Tot slot informeer ik u dat de NZa niet bemiddelt in individuele gevallen; de NZa is er voor het algemeen belang.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Gerrit-Jan Bloemink
Voorlichter Informatielijn
Nederlandse Zorgautoriteit
Tel. (0900) 770 70 70
website: www.nza.nl
mailto: informatielijn@nza.nl
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste NZa-nieuws?
Abonneer u dan op onze RSS-feed via www.nza.nl (onderaan de homepage vindt u het RSS-icoon).
Heeft u een melding voor de NZa? Raadpleeg ons meldpunt op onze website www.nza.nl (bij: Heeft u een melding?).
Laag inkomen belemmert participatie Ribw-cliënten
Eenderde van de cliënten die beschermd en begeleid wonen heeft zo weinig geld dat ze onvoldoende kunnen participeren in de samenleving. Maar ook de ernst van hun psychiatrische aandoeningen staat dat in de weg.
Veertig procent van de cliënten die begeleid zelfstandig wonen en dertig procent van de beschermd-wonencliënten heeft grote moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Dat zijn, zegt Jan Willem van Zuthem, directeur van Ribw Kwintes in een toelichting op het onderzoek, vooral mensen met een bijstandsuitkering. ‘Mensen die in een beschermde woonvorm leven moeten van hun zak- en kleedgeld ook zaken betalen als zorgverzekering, overige verzekeringen en telefoon. Velen roken, vaak gaat daar al de helft van hun maandgeld aan op. Dan heb ik het nog niet gehad over geld voor kleding en zelfverzorginging, om nog maar te zwijgen over zaken als computer, internetaansluiting of een vakantie.’Beperkt sociaal netwerk
‘Voor ambulante cliënten die begeid zelfstandig wonen draagt ook hun vaak sociaal geïsoleerd leven bij aan de armoede. Zij hebben doorgaans maar een beperkt sociaal netwerk, krijgen daardoor niet gemakkelijk gebruikte spullen doorgeschoven en hebben nauwelijks hulp uit eigen kring bij bijvoorbeeld kleine reparaties of een tijdelijke lening. Aan maatschappelijk participeren zijn allerlei kosten verbonden: vervoer, lidmaatschap verenigingen, toegangsprijzen, bij bezoek een bloemetje meebrengen, een verjaardagscadeautje, een rondje in het café uitdelen. Daar is domweg geen geld voor. Als ambulante cliënten straks ook nog een eigen bijdrage voor begeleiding moeten gaan betalen zal dat een extra belemmering voor participatie vormen. Wij verlenen ook zorg aan mensen die dat zelf, ten onrechte, niet zo nodig vinden. Door deze hulp wat op te dringen kan veel ellende worden voorkomen. Deze cliënten zullen zeker afhaken als zij voor zorg moeten betalen.’Sociaal isolement en schulden
Behalve het lage inkomen wordt maatschappelijke participatie ook belemmerd door de ernst van hun psychiatrische aandoeningen. Uit dit onderzoek blijkt dat die net zo ernstig zijn dan van langdurig opgenomen patiënten in psychiatrische ziekenhuizen. ‘Door die combinatie van te weinig geld en ernstige ziekte worden onze cliënten extra hard getroffen. Het leidt tot sociaal isolement en schulden. Onze ervaring is dat beiden vaak aanleiding geven voor terugval en decompensatie.’
Een opvallende bevinding daarbij is dat cliënten veel meer last hebben van lichamelijke aandoeningen en bijwerkingen van medicatie dan begeleiders in de gaten hebben. Voor Van Zuthem is dat aanleiding om het beleid aan te scherpen. ‘Cliënten zullen vaker moeten worden gescreend, vooral op bijwerkingen van medicijnen.’Geen dagbesteding
Maar ook de maatschappij vormt door stigmatisering en ondoorzichtige, niet stimulerende regelgeving hoge drempels voor participatie. Bijna de helft heeft geen dagbesteding in de zin van werk, vrijwilligerswerk of werkzaamheden in een dagactiviteitencentrum. Een kwart van de beschermd-wonencliënten en een derde van de ambulante cliënten is ontevreden over hun dagbesteding, de meesten willen uitbreiding van hun daginvulling.
Belabberde inkomenspositie
Behalve over hun psychische en lichamelijke gezondheid klagen Ribw-cliënten vooral over gebrek aan gezelschap, intieme relaties en seksualiteit. Overigens wil dit niet zeggen dat ze ontevreden zijn over hun bestaan. Daarover oordelen ze licht positief en ook over de begeleiding door de Ribw hebben ze weinig te klagen. En dat is weer een opsteker voor Van Zuthem. ‘We slagen er toch in voor de mensen een redelijke kwaliteit van leven te bereiken, ondanks hun kwetsbaarheid. Maar als Alliantie zullen we zeker meer werk moeten maken van hun uiterst belabberde inkomenspositie.’ (MvR)
©Psy, 23-12-09
de mensen die wat bij willen verdienen
als aan vulling op de uitkering dan is dat toch zinvol
Gelukkig zijn er schuldsaneringsregelingen die, ook voor R.I.B.W.’ers hoop op de toekomst geven.
NB: Mensen die roken of gokken of drinken hebben het vaak het armst.
geen thuis zit cultuur er op na houden .
als dat anders wordt scheelt dat een paar hondert euro.
In het algemeen als je door te laag inkomen of handicap niet kan mee doen in de buurt waar je woont, loop dat eens binnen bij de gemeente waar je woont en ga daar vragen wat er mogelijk is op toch mee te doen in de buurt en de gemeente. Als de stap naar de gemeente te groot is vraag dan of een van je buren of familie of begeleiding met je mee gaat om de eerste stappen te zetten.
ik weet het ik kom er al een tientalen jaren.
De hh (huishoudelijkehulp) kent al jaren een eigen bijdrage, dus terecht dat de gv (gespecialiceerde gezins verzorgende) straks ook een eigen bijdrage kent. Eniedereen heeft een maxiamaal te betalen bedrag afhankelijk van inkomen. Voor bijstand is dat 17 euro. Voor beide kies je niet bewust. Ik niet in elk geval maar ben er wel afhankelijk van. En op een aantal DAC kom je eerder wanneer je begeleiding heb in of van het RIBW.
Je hebt al vele malen gemeld dat jou een RIBW is geadviseerd.
Wat wil je eigenlijk zelf?
Hoe ernstig is jouw Korsakov. Een RM is ook geen kattepis.
tafereeltje gemoedelijk word er koffie ingeschonken .
relax die foto .
Probeer toch te genieten van de verzorging en houdt op met klagen.
Korsakov is onomkeerbaar. Probeel in 2010 met je begeleiders te ontdekken wat je toch gelukkig maakt. Ik denk dat je geen andere keuze hebt……………..Zalig Nieuwjaar.
Tegen lotgenoten die in armoe moeten leven zeg ik wel eens: ze moeten iedereen maar een zak met geld geven, ik denk dat dat beter werkt dan een handvol pillen. Wie ruim geld heeft kan geluk hebben, wie het niet heeft zou het moeten krijgen. Illusie.
RIBW Zwolle e.o. Vestiging Muijdermanstraat
Contactgegevens
Bezoekadres | Muijdermanstraat 2 8017 HX Zwolle |
Postadres | Muijdermanstraat 2 8014 HX Zwolle |
Telefoon | 038-4658735 |
Fax | 038-4656249 |
Internet adres | www.ribw.zwolle.nl |
E-mailadres | muijdermanstraat@ribwzwolle.nl |

Sector
Meld uw ervaring met deze zorgaanbieder
We hebben enquêtes over verschillende onderwerpen.
Disclaimer/bron
![]() |
Een verwijzer vertelt |
|
Steden worstelen met een goede registratie van daklozen: ‘Oplossing stagnerende hulp is nodig’
07-09 2005 | 01:47
Cliënten registreren versus privacy. Het blijft een dilemma. Om dak- en thuislozen de beste hulp te bieden, is het handig als alle cliënten in één digitaal dossier zitten. Wethouder Belliot van Amsterdam is hier een voorstander van en ook in andere steden wordt hard gewerkt aan een cliëntvolgsysteem. Het is een zoektocht naar de mogelijkheden binnen de wet. ‘Uiteindelijk staat het belang van de cliënt centraal.’
Zorg op maat
Belliot spreekt van een digitaal dossier, waarin behalve de persoonsgegevens van dak- en thuislozen ook staat welke zorg en medicatie nodig zijn, hoe lang iemand dakloos is en wat de vaste opvangplek is. En dit dossier moet uiteindelijk door alle instellingen te raadplegen zijn. Want je kunt pas zorg op maat leveren als instellingen weten welke zorg een cliënt nodig heeft, is het idee. Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, worden gegevens van verschillende systemen aan elkaar gekoppeld. Bijna alle Amsterdamse opvanginstellingen gebruiken het cliëntregistratiesysteem Clever. Daarnaast heeft GGD Amsterdam een eigen cliëntvolgsysteem, waarin ze samen met de ggz, verslavingszorg en veldwerkzorg (verslaafde) dak- en thuislozen die buiten de instellingen verblijven registreert.
Clever
Gerdine van Harten, informatiemanager bij het Leger des Heils, was betrokken bij de ontwikkeling en invoering van Clever. Clever is een cliëntvolgsysteem waarin cliëntgegevens, hulpverleningstrajecten en andere relevante gegevens per cliënt worden opgenomen. Hierbij staat de hulpvraag van de cliënt centraal. Het systeem registreert en filtert unieke cliënten. Dat voorkomt dubbeltellingen. ‘In 2001 zijn we binnen de opvanginstellingen van het Leger des Heils begonnen met het registratiesysteem. En inmiddels wordt het ook door veel andere opvanginstellingen gebruikt. In dit systeem noteren we tien leefgebieden. Binnen een instelling geeft deze registratie van cliënten een beeld van wat de cliënt nodig heeft aan zorg en begeleiding, maar ook welke problemen er op afdelingen spelen. Het kan ook statistische informatie opleveren. Maar voorwaarde is dan wel dat alle medewerkers de gegevens goed en volledig invullen.’
Het registratiesysteem binnen de instellingen is er, maar voor een volledig beeld van de dak- en thuislozen moeten deze gegevens gekoppeld worden aan registraties uit andere systemen. Van Harten is in gesprek met Amsterdam over hoe je informatie uit verschillende registratiesystemen kunt samenvoegen tot één geheel. ‘In Amsterdam gebruiken al bijna alle instellingen Clever, maar dan heb je dus alleen de cliënten die gebruik maken van de opvang. De zorgmijders zijn dan nog niet in beeld.’

De gemeente Utrecht heeft in 2004 de groep sociaal kwetsbare mensen, waaronder dak- en thuislozen geïndiceerd voor AWBZ-zorg. Ronald Smit was als arts van de GG&GD Utrecht betrokken bij de indicatie. ‘We hebben de indicatieformulieren van het RIO zo veel mogelijk aangepast aan deze doelgroep. In een half jaar tijd hebben we achthonderd mensen kunnen indiceren. Een heel karwei. Want voordat iemand zijn medewerking verleent, moet je eerst een vertrouwensband opbouwen. En vervolgens is het nog maar de vraag of de cliënt ook daadwerkelijk de geplande afspraken nakomt.’ Ruim zeshonderd geïndiceerden kwamen in aanmerking voor AWBZ-zorg. De formulieren liggen nu bij het Trimbos-instituut voor een analyse.‘Naast de indicatie zelf, kun je de gegevens van de totale groep gebruiken voor het maken van beleid,’ zegt Smit. ‘De gaten in het zorgaanbod komen hiermee duidelijker in beeld. Uiteindelijk streven we, net als Amsterdam, naar een soort informatieknooppunt.’Om de zorg aan cliënten snel en effectief te kunnen leveren, wordt in Utrecht gewerkt aan de realisatie van het zogenaamde ketenzorginformatieknooppunt. Relevante informatie op hoofdlijnen, samengesteld door een groep bestaande uit verschillende instellingen, is voor iedereen die betrokken is bij de hulpverlening aan deze groep digitaal te zien. Als een hulpverlener informatie over een cliënt wil weten, moet men contact opnemen met zijn casemanager. De cliënt moet hiervoor wel toestemming hebben gegeven. De gemeente Utrecht streeft naar een casemanager voor ieder dak- en thuisloze.
‘Nu ben je cliënten soms kwijt,’ zegt Smit. ‘Als ze hun straf ergens uitzitten, bij een andere instelling slapen of elders verblijven. Met een systeem waar een casemanager altijd weet waar de cliënt is, kun je mensen in beeld houden. Je kunt moeilijk blijven doen over privacy, maar als goede hulpverlening constant stagneert om deze reden, moet je naar oplossingen zoeken. Binnen de wet is best het een en ander mogelijk. Bovendien staat het belang van de cliënt voorop. De gegevens die opvanginstellingen via hun registratiesysteem hebben en die wij als GG&GD hebben verzameld, zou je uiteindelijk graag in één systeem willen hebben. Pas dan heb je een zo volledig mogelijk beeld. Al krijg je de zorgmijders nooit allemaal te pakken.’ Iedereen in beeld krijgen, zoals Amsterdam wil, is volgens Smit een illusie. ‘Alle hulpverleners willen de beste zorg voor hun cliënten, maar een gebrek aan gegevens op de momenten dat je die nodig hebt, zorgt voor een stagnatie in de doorstroom. Mensen komen op de verkeerde plekken terecht, de opvang verstopt. We streven ernaar dat alle betrokkenen in een bepaald systeem aan informatie kunnen komen. Daar werken we aan. Maar je zit met de privacywetgeving. Dat blijft een lastig probleem.’
Centrale regie
Rina Beers van de Federatie Opvang, ziet wel toekomst in een cliëntvolgsysteem. Ze noemt als voorbeeld het digitale cliëntdossier dat in de VS is ingevoerd. Elke betrokken organisatie kan hier inzage krijgen in specifieke gegevens. Beers: ‘Je logt als het ware in op een bepaald niveau van het dossier waar je toestemming voor hebt. Dit kan ook in Nederland, maar daarvoor heb je wel een centrale regie nodig.’
Dat verschillende steden, waaronder Amsterdam en Utrecht, met een eigen registratiesysteem bezig zijn, werkt volgens Beers niet. ‘Want cliënten zitten niet stil, ze verplaatsen zich. Bovendien heb je ook met bovenregionale instellingen te maken. In zo’n digitaal dossier moet duidelijk zijn wie waar ingeschreven staat. Dat kan ook buiten de stad zijn. Een goed werkend cliëntvolgsysteem werkt alleen als je die landelijk invoert.’
Volgens Ronald Smit valt het met het verplaatsen van Utrechtse daklozen wel mee. ‘Tachtig procent van de Utrechtse dak- en thuislozen is honkvast. De overige twintig procent wisselt nog wel eens van stad. Uiteindelijk zou een landelijk cliëntvolgsysteem inderdaad de beste optie zijn. Maar het is in één stad al lastig genoeg om op te zetten. Want behalve registratie moeten alle instellingen en betrokkenen ook goed samenwerken. Bovendien heeft elke stad ook weer zijn eigen problematiek. Het is daarom goed dat elke gemeente eerst in haar eigen regio werkt. Later kun je ooit nog wel eens kijken naar een landelijk systeem.’