VNG accepteert geoormerkt AWBZ-geld niet

  • Home
  • Financiën
  • > VNG accepteert geoormerkt AWBZ-geld niet
 
25 oktober 2011

De moeilijk bereikte ‘bestuursafspraken’ over de overheveling van AWBZ-geld naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staan weer ter discussie. De Vereniging Nederlandse Gemeenten(VNG) wil niet dat het kabinet een tweetal door de Tweede Kamer aangenomen moties uitvoert. “Het oormerken van AWBZ-geld frustreert efficiënt en integraal Wmo-beleid.”

“Om de overgehevelde AWBZ-zorg goedkoper en efficiënter te organiseren, hebben gemeenten vrijheid van beleid nodig”, vindt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Dat is een belangrijke reden voor gemeenten om geoormerkt AWBZ-geld niet te accepteren. De Tweede Kamer heeft vorige week in een motie bepaald dat de overheveling van de AWBZ-begeleiding wel geoormerkt moet worden. “Dat druist in tegen gemaakte afspraken. Als de voorwaarden voor de bestuursafspraken eenzijdig worden gewijzigd, staan de afspraken weer ter discussie”, aldus de VNG.

Bestuursakkoord

De ledenvergadering van de VNG accepteerde “onder voorwaarden” in juni uiteindelijk het bestuursakkoord tussen gemeenten, provincies en waterschappen met het kabinet. In september werd het akkoord veranderd in ‘bestuursafspraken’, met enkele wijzigingen. De afspraken gaan onder meer over de overheveling van AWBZ naar de Wmo. De VNG accepteert niet dat er “aparte geldpotjes voor aparte doelgroepen komen”.

Oormerken

“Met het oormerken mag het geld alleen aan het betreffende doel worden besteed”, vertelt Frea Broekman, woordvoerster van de VNG. “Gemeenten moeten elke euro verantwoorden, en geld wat over is moet terug naar het rijk. Dit frustreert efficiënt beleid, daarom wilden alle kabinetten de afgelopen jaren juist het aantal specifieke uitkeringen terugbrengen. Gemeenten willen een breed en samenhangend beleid voeren. Voor de ene cliënt met ouderdomsklachten is bijvoorbeeld een activiteit in een buurthuis geschikt, terwijl voor een ander meer individuele ondersteuning nodig is. Dat soort afwegingen kun je niet maken als voor elke activiteit een apart geldpotje bestaat met eigen regels.”

Overheveling AWBZ

Het kabinet heeft voor de gemeenten bij de overheveling van de AWBZ-taken ook een bezuinigingsdoelstelling vastgesteld. “Wij willen die doelstelling realiseren door integraal zorgbeleid”, aldus de woordvoerster, “maar dat is alleen mogelijk als de gemeenten vrij zijn die zorg ook efficiënt te organiseren, niet gehinderd door schotten tussen de budgetten.”

Inspectie

De VNG heeft verder een probleem met de Kamermotie over het toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Kamer vindt dat IGZ-toezicht op de Wmo-onderdelen behouden moet blijven. De VNG spreekt van “dubbel toezicht en daarom inefficiënt”. “De gemeenteraad houdt in principe toezicht op wat in de gemeente gebeurt. Die kijkt ook naar de resultaten van het Wmo-beleid. Ook de colleges van B&W zien toe op de uitvoering van taken door de bedrijven die zij daartoe opdracht verstrekken. In die contracten staan allerlei eisen, waarvan gemeenten de naleving eisen.” (Zorgvisie – Carolien Stam)

Ik heb geprobeerd via de Eerste en Tweede kamer deze WMO tegen te houden omdat ik na een diepgaand onderzoek erachter kwam dat de gedecentraliseerde welzijnswet van 1987 en 1994 ook niet is uitgevoerd door de 43 centrumgemeentes en waar niet geoormerkte specifieke uitkeringen besteed zijn aan andere doeleinden en de welzijnszorg is uitbesteed aan onbevoegde organisaties met minimale subsideverlening waar geen toezicht op is uitgeoefend wat betreft besteding van gelden en/of uitvoering.

Lees ook:

Zorgverzekeraar verantwoordelijk voor AWBZ
Pgb-ondernemers buitenspel in AWBZ
Kabinet presenteert ombuigingen in AWBZ

| Share

 

Reacties (5)

woensdag 26 oktober 2011 09:28
Pim

Wat een gotspe deze discussie die er word gevoerd. Overduidelijk zitten deze mensen helemaal niet op een lijn wat betreft de pijnpunten die worden aangepakt. – AWBZ geld zonder oormerk komt op de algemene begroting. Erg fijn voor gemeenten die erg ambitieus zijn of eenvoudigweg te grote broek aan hebben. Kunnen ze prima de tekorten mee aanvullen. Is al gebeurd in het verleden en vereist harde garanties dat de beleidsmakers/ ambtenaren/ wethouders hun incompetentie er niet mee verdoezelen. IGZ controleert heel anders de uitvoering van de WMO dan de ambtenaren/ gemeenteraad. Welke mensen zitten hier achter dat ze denken dat dit ook maar enigszins elkaar bijt? IGZ is KEIHARD nodig om de kwaliteit van zorg te controleren. Daar heeft geen enkele gemeenteraad voldoende kaas van gegeten en is keihard noodzaak. De VNG gedraagt zich als een bizar slecht geïnformeerd verwend kind als de informatie hier werkelijk waar is. Ik mag toch hardop hopen dat het ministerie hier niet mee akkoord gaat en de IGZ en een vorm van garantie dat de gelden werkelijk gebruikt worden voor zorg blijft vasthouden.

woensdag 26 oktober 2011 10:57
Broeder

In onze gemeente zijn in het verleden WMO gelden gebruikt om lantaanpalen te vervangen. Oormerken lijkt me een must om nog enigzins zorg te kunnen waarborgen.

woensdag 26 oktober 2011 14:40
huubke

tegen de enorme verslind-lust van het gemeentelijk,openbare apparaat is geen kruid gewassen. De grote bedragen komen meer zelden voor dan de kleinere, die steeds dagelijks terugkomen????

woensdag 26 oktober 2011 19:58
Victor

Integraal zorgbeleid is niet onmogelijk met waarborgen dat de AWBZ middelen terecht komen waar ze horen.De VNG kiest met haar afwijzende opstelling niet voor de doelgroep van terechte gebruikers van voorzieningen maar voor gemeenten die streven naar WMO en AWBZ voorzieningen en middelen die bepaald worden door rekenmeesters die vaak weinig oog hebben voor realistische zorgvragen en zorgbehoeften van een zeer diverse doelgroep, de noodzakelijke kwaliteit van de beschikbare voorzieningen en middelen en toegankelijkheid.Wie daar de dupe van wordt is niet moeilijk te raden. Het kabinet kiest bij de voorgestelde decentralisatie teveel voor een model dat gebruikt is bij de invoering van de Wet Werk en Bijstand als het gaat om de doelmatigheidsaspecten van budgetten, middelen en voorzieningen. De AWBZ en WMO zijn niet te vergelijken met de WWB als het gaat om maatwerk en noodzakelijkheid versus kwaliteit en toegankelijkheid. Uiteindelijk ontstaat een dusdanig onderscheid dat de zorgvrager die tot de doelgroep behoort mag hopen dat de gemeente waar hij leeft en woont vanuit een realistische visie een netwerk creëert van voorzieningen en middelen die passen bij lokale AWBZ en WMO vragen en waarborgen heeft voor de toegankelijkheid,kwaliteit en betaalbaarheid.Is dat niet het geval dan is hij of zij overgeleverd aan een willekeur en welwillendheid die je niemand toewenst met serieuze en structurele zorgvragen en -behoeften.

maandag 23 januari 2012 15:53
R.Donker

Hier is een voorbeeld wat er gebeurt met niet geoormerkte gemeenschapsgelden die bestemd zijn voor het algemeen belang o.a. welzijns en opvangbeleid dak en thuislozen die verblijven in AWBZ instellingen die vallen onder de WMO maar waar toezicht vanuit de gemeentes ontbreekt en zelfs de IGZ weigert toezicht op de houden ondanks het feit dat deze opvanginstellingen vallen onder de kwaliteitswet zorginstellingen maar deze niet nageleefd worden door personeel,management en bestuur. De oorzaak kan worden gezocht in de belangenverstrengelingen van raadsleden en wethouders van gemeentebesturen met de instellingen en toezicht misstanden naar boven halen en schandalen veroorzaken en dat kunnen politici niet hebben natuurlijk.

 GL/DG vraagt uitstel oordeel subsidie Spinhuis zondag 02 september 2007 Door middel van een motie wil GroenLinks/De Groenen in Zwolle uitstel van het debat met betrekking tot het behandelen van de ISV Subsidie voor het Spinhuis. De groene partij vindt dat er maandagavond in de raadsvergadering geen afgewogen oordeel over de subsidie gegeven kan worden. De Zwolse politiek praat maandagavond over de gemeentelijke steun voor de Zwolse topkok Jonnie Boer, de eigenaar van het Spinhuis. Onder politieke partijen is beroering ontstaan over de bijdrage van twee ton voor de opknapbeurt van de oude gevangenis. Boer wil hier een luxe-hotel en kookschool vestigen. Hij krijgt het geld omdat het plan buiten alle rijksbijdrages is gevallen. Veel Zwollenaren en sommige politieke partijen vinden de steun voor de succesvolle zakenman onbegrijpelijk. De fractie van GL/DG wil graag een zorgvuldige behandeling van dit onderwerp. Niet alleen vanwege de commotie en de emoties die het onderwerp tot nu toe in de stad heeft opgeroepen, maar ook omdat er volgens de fractie teveel informatie ontbreekt om op maandag al tot een afgewogen oordeel te komen. Deze motie vraagt om opschorting van het debat tot de gewenste informatie beschikbaar is

Over anaconda15

1.80 meter lang blauwe ogen Nederlands Techneut en gek op wetenschap Erg handig en visionair
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s