GoedkopereOverheid.nl
Gemeentebestuurders gaan gewoon door met hun “feestjes”
20 maart 2012 door admin | Geen reacties
Uitbreidingsplannen: “As” hier en “As” daar Er zijn ook gemeenten die in deze voor heel Nederland moeilijke economische tijden gewoon doorgaan met het ontwikkelen van zeker op dit moment overbodige stadsveranderingsplannen. Vaak worden die plannen dan in hun grootsheid met overdreven dure en fraaie brochures in ronkende woorden aan de bevolking meegedeeld, want zonder dat gelooft niemand erin. Gek, maar als eenmaal zo’n proces politiek en ambtelijk is opgestart is het net of iedereen met oogkleppen voor al die ronkende woorden voor waarheid aanneemt. Het lijkt op de leugenaar die, als hij maar lang genoeg doorgaat, in zijn eigen leugens gaat geloven, terwijl nuchter bekeken het nuttig effect van de plannen zwaar is te betwijfelen.
Gemeentebestuurders maak tenminste eens pas op de plaats! Verstandige gemeentebestuurders – en die zijn er natuurlijk ook – maken in deze tijd pas op de plaats, gaan nu geen (luxe) gemeentehuizen bouwen of wegen vernieuwen als dat niet strikt nodig is en houden geen dure feestjes. Waren er maar meer van dat soort lieden. Jammer dat er nu geen gemeenteraadsverkiezingen zijn, want dan piepten de slechten wel anders …
Ambtenaar declareert de gekste dingen en ook niet vergeten de Colleges van B&W
Een machtspyramide op instorten want alles is maar betrekkelijk
Link:Donker_10_november
Aan de heer R. Donker
Email: kingkong1621@live.nl
datum 9 november 2010
Geachte heer Donker,
Hierbij wil ik de ontvangst bevestigen van uw email van28 oktober 2010, inzake onbeschofte dienstverlening: erfenis van de graaicultuur? Uw email is ter kennis gebracht van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport / Jeugd en Gezin. De Eerste Kamer heeft volgens de Grondwet een rol bij de totstandkoming van wetgeving en bij de controle van de regering. Burgers kunnen de leden behulpzaam zijn bij hun wetgevende en controlerende werk door hun bezwaren te melden. Om die reden dankt de commissie u voor de moeite die u heeft genomen om uw problemen op te schrijven. Uit brieven van burgers kunnen problemen en misstanden gesignaleerd worden die breder voorkomen en bijgestuurd moeten worden of die niet in voorgestelde wetgeving terecht zouden moeten komen. Fracties beoordelen deze informatie tegen de achtergrond van hun programma’s. Vervolgens is het de vraag of er een meerderheid in de Kamer bestaat om veranderingen tot stand te brengen.
Eerste Kamerleden mogen schriftelijke vragen aan de regering stellen over onderwerpen die niet direct met een wetsvoorstel te maken hebben. Van dit recht maken zij echter maar beperkt gebruik. Controle van het actuele regeringsbeleid is – zo wordt algemeen gevonden – in de eerste plaats een zaak van de Tweede Kamer.
Over het algemeen kan de Kamer geen invloed uitoefenen op de concrete afwikkeling van individuele problemen, omdat ook ministers en staatssecretarissen vaak niet de bevoegdheid hebben te beslissen over individuele gevallen. Juist om zorgvuldig om te kunnen gaan met de belangen van alle afzonderlijke inwoners van ons land is de uitvoering van heel veel wetten in handen gelegd van vele instanties die dichter bij de burger staan en de tijd hebben zich in dossiers te verdiepen. De rechtspraak is in handen gelegd van onafhankelijke rechters. Veel mag ook geregeld worden door lokaal bestuur. Als medewetgever is het voor de Eerste Kamer steeds een punt van aandacht dat ook de mogelijkheden van bezwaar en beroep goed geregeld zijn voor burgers die het niet eens zijn met besluiten die hen raken, zonder daar overigens zelf een rol in te spelen. Ook de Nationale Ombudsman kan individuele klachten in behandeling nemen die betrekking hebben op het functioneren van overheidsorganen.
Hoewel u mogelijk teleurgesteld bent in de mogelijkheden die deze Kamer heeft om uw individuele problemen op te lossen, mag u er op vertrouwen dat de leden van deze Kamer zich bij elke brief de vraag stellen of er wellicht iets in de algemeen geldende regels te kort schiet en aangepast moet worden.
Hoogachtend,
De plv. griffier van de Eerste Kamer
Mr. Warmolt de Boer
de Stentor
U bevindt zich hier › Regio › Zwolle
‘Clownspak’ college kost burger geld
donderdag 23 februari 2012 | 18:14 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 23 februari 2012 | 18:15
Ambtenaar declareert de gekste dingen
Auteur: door Frits Bloemendaal | woensdag 18 mei 2011 | 06:10 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 18 mei 2011 | 14:33
Zie ook:
Donkeredagen_verhaal_woningontruiming_Walstr._9a |
Rel om declaraties korpschefs politie | ![]() |
![]() |
![]() |
Nieuws – Fraude |
zaterdag 28 november 2009 19:10 |
Hoofdcommissarissen declareren massaal. Zeker zestien hoofdcommissarissen en plaatsvervangers krijgen duizenden euro’s vergoeding voor representatiekosten, maar declareren daarnaast ook nog eens bonnetjes van stomerijkosten en etentjes. Interim-korpschef Miriam Barendse maakt het wel erg bont. Volgens onderzoek van RTL Nieuws is zij één van de best verdienende korpschefs van Nederland. Opmerkelijk voor een hoofdcommissaris van een relatief klein korps. Tot en met juni werkte ze als tijdelijk hoofdcommissaris bij het politiekorps in Twente. Drie maanden lang liet ze zich inhuren via haar eigen managementadviesbureau. Ze bracht 1400 euro per dag in rekening, in totaal ruim 60.000 euro. Inmiddels is ze interim-korpschef in de politieregio Brabant Noord. Dat korps is 1650 man sterk. Ook bij dit korps diende ze een rekening in van haar managementadviesbureau van bijna 4500 euro voor 2,5 dag werk (ter voorbereiding van haar functie als interim korpschef).![]() |
dinsdag 19 januari 2010
RMO: bezuinigingen AWBZ leiden tot ongewenste gevolgen
Overheidsorganisaties kunnen zuiniger met hun budgetten omspringen. Er heerst een cultuur om geld op te maken, vooral uit angst om later op de begroting gekort te worden. Een cultuur van zuinigheid zou een forse besparing op de overheidsuitgaven kunnen opleveren. De prikkel om dezelfde doelen met minder geld te behalen, is echter structureel afwezig. Dat blijkt uit een rapport van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) dat aangeboden is aan de minister-president en de vice-premiers.
AWBZ In het advies kaart de Raad onder meer een aantal mechanismen aan die gewoonlijk bij bezuinigingsrondes optreden. Een daarvan is dat bezuinigingen vaak generiek in plaats van specifiek plaatsvinden. De pakketmaatregel AWBZ kan bijvoorbeeld onnodige aanspraken verminderen, maar tegelijk voorzieningen weghalen bij degenen die deze voorziening echt nodig hebben, zoals bijvoorbeeld de groep van licht dementerenden die thuis wonen – wat vervolgens op een andere begrotingspost weer tot stijgende uitgaven leidt.
Een ander mechanisme is dat bezuinigingen vaak leiden tot reorganisaties die op den duur juist meer geld kosten. Dat houdt verband met het alom aanwezige streven naar integraal, ontkokerd beleid dat gepaard gaat met veel energieverlies naar overkoepelende, coördinerende instanties. Er valt dan ook veel (financiële) winst te behalen door het schrappen van allerlei coördinatielagen binnen de overheid. Dit komt bovendien de kwaliteit en nabijheid van de dienstverlening ten goede.
Wachtlijsten jeugdzorg Een onderliggende boodschap is om de overheid te ontlasten door de samenleving meer ruimte te laten om dingen zelf te doen. Dat vraagt in veel gevallen om bewust ander beleid. Zo constateert de Raad dat het huidige beleid van risicopreventie en monitoring van de jeugd een aanzuigende werking heeft op wachtlijsten en ook te veel van de jeugdzorg verwacht, met alle financiële gevolgen van dien. Eigenlijk springt de overheid in een gat dat de sociale omgeving laat liggen, en waardoor diezelfde omgeving ook steeds minder haar verantwoordelijkheid kan nemen. Door de kringen rondom gezinnen zelf meer aan zet te laten zijn, kan een dubbele doelstelling worden behaald: zowel besparing als meer betrokkenheid.
De RMO heeft zijn advies geschreven ten behoeve van de ambtelijke opdracht om structureel 20 procent te bezuinigen op de overheidsuitgaven. De Raad heeft dit aangegrepen om een aantal richtinggevende principes te formuleren die de publieke sector goedkoper kan maken door de kwaliteit te verhogen. De Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling adviseert regering en parlement over sociale verhoudingen in Nederland. De sociale infrastructuur staat centraal. We doen dat niet vanuit een ivoren toren. We gaan het land in, beleggen expert meetings en praten met sleutelfiguren. Soms laten we onderzoek doen om feiten boven tafel te krijgen.
Bron: RMO