From: kingkong1621@live.nl To: a.bosman@tweedekamer.nl; ad@ad.nl; amsterdam@sp.nl; b.braakhuis@tweedekamer.nl; b.dboer@tweedekamer.nl; b.vbochove@tweedekamer.nl; brigitte.vdburg@tweedekamer.nl; c.aptroot@tweedekamer.nl; c.coruz@tweedekamer.nl; cda.publieksvoorlichting@tweedekamer.nl; cdja.maastricht@gmail.com; christenunie@tweedekamer.nl; cie.vws@tweedekamer.nl; cip@ciz.nl; d66@tweedekamer.nl; e.blanksma@tweedekamer.nl; e.dijkgraaf@tweedekamer.nl; e.irrgang@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl; ffutselaar@sp.nl; g.vanittersum@platformggz.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; groenlinks@tweedekamer.nl; h.beertema@tweedekamer.nl; h.brinkman@tweedekamer.nl; h.bruins-slot@tweedekamer.nl; h.drost@tweedekamer.nl; h.vbommel@tweedekamer.nl; h.weijgertse@tele2.nl; hantenbroeke@tweedekamer.nl; hart@sbs.nl; hwijers@abvakabo.nl; i.dezentje-hamming@tweedekamer.nl; i.vdbesselaar@tweedekamer.nl; i.y.tan@chello.nl; info@bijstandsbond.org; info@wrr.nl; j.cohen@tweedekamer.nl; j.dijsselbloem@tweedekamer.nl; j.houwers@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; j.klijnsma@tweedekamer.nl; j.vanbemmel@tweedekamer.nl; j.vklaveren@tweedekamer.nl; j.biskop@tweedekamer.nl; l.jacobi@tweedekamer.nl; jasper.vdijk@tweedekamer.nl; jvwzakelijk@gmail.com; k.arib@tweedekamer.nl; k.dijkhoff@tweedekamer.nl; kamer@sp.nl; k.ferrier@tweedekamer.nl; l.bontes@tweedekamer.nl; l.bouwmeester@tweedekamer.nl; l.hartings@tweedekamer.nl; l.voortman@tweedekamer.nl; leon.djong@tweedekamer.nl; m.agema@tweedekamer.nl; m.azmani@tweedekamer.nl; m.berndsen@tweedekamer.nl; m.bosma@tweedekamer.nl; m.celik@tweedekamer.nl; m.huizing@tweedekamer.nl; m.vdam@tweedekamer.nl; n.albayrak@tweedekamer.nl; n.vdberge@tweedekamer.nl; nieuwsdienst@trouw.nl; nrc@nrc.nl; p.jansen@tweedekamer.nl; pvda_voorlichting@tweedekamer.nl; info@pvv-gelderland.nl; r.beers@opvang.nl; r.dboer@tweedekamer.nl; r.knops@tweedekamer.nl; redactie.elsevier@elsevier.nl; redactie@eenvandaag.nl; s.blok@tweedekamer.nl; s.dijksma@tweedekamer.nl; sgp@tweedekamer.nl; m.sterk@tweedekamer.nl; a.stoffelen@volkskrant.nl; straatadvocaten@gmail.com; t.dibi@tweedekamer.nl; t.jadnanansing@tweedekamer.nl; t.vdekken@tweedekamer.nl; t.vdijck@tweedekamer.nl; voorzitter@dwars.org; vvdvoorlichting@tweedekamer.nl; w.tonissen@tweedekamer.nl Subject: FW: onderzoek geldbeheer clienten Date: Mon, 26 Nov 2012 13:57:07 +0100
Federatie Opvang
Het ministerie van VWS heeft naar aanleiding van het faillissement van een zorgaanbieder waarbij ook cliëntengelden verloren gingen, een onderzoek gehouden onder zorgaanbieders over het beheren van cliëntengelden. Aan alle leden van de Federatie Opvang (FO) en andere branches is een enquête gezonden om zicht te krijgen op de praktijk.
Bijna de helft van de leden heeft meegewerkt aan de enquête. De FO heeft verder inhoudelijke informatie geleverd over de werkwijze in de MO en VO en ook best practices aangeleverd. Op dit moment is een brief aan de Tweede Kamer in voorbereiding waarin de staatssecretaris van VWS zal schetsen wat de wenselijke situatie is, welke regels gelden bij budgetbeheer door een zorgaanbieder en wat mogelijke oplossingen zijn voor cliënten om dit goed geregeld te krijgen. Zodra deze brief er is, zullen wij u daarvan op de hoogte stellen. Voor vragen over dit onderwerp kunt u terecht bij Rina Beers, r.beers@opvang.nl .
In het kader dat er een onderzoek plaats vind naar het geldbeheer van clienten van zorgaanbieders wijs ik nog op de uitzending van EenVandaag in 2007 met de titel “Financiele onduidelijkheid leger des heils” waar het zelfde probleem ter sprake kwam aangekaart door de Hr. S. Goossensen en daar bleek dat het leger des heils Zwolle geldbeheer dakloze clienten ook niet te kloppen want of het leefgeld werd te laat of te weinig uitbetaald,rekeningen aan derden werden niet op tijd voldaan waardoor daklozen in problemen raakte met incassobureau”s.ook in deze uitzending bleek sprake van AWBZ fraude met onrechtmatige indicaties bij clienten die onder woonbegeleiding vielen en bijzondere bijstand. De Hr. Aart Mosterd voormalig CDA Kamerlid kreeg de opdracht van het Leger des Heils Nederland om naar deze beschuldigingen onderzoek te verrichten (de slager die zijn eigen vlees keurt) en dat ronde hij binnen 8 weken af met o.a. interviews met de betrokkenen en kwam tot de conclusie in zijn rapport “de Opvang naar Waarde geschat” op pdf bestand dat het leger des heils geen AWBZ/bijzondere bijstand fraude pleegde maar dat er wel slecht werd gecommuniceerd met de clienten. Maar Pricewaterhousecoopers kreeg geen toegang tot de financiele administratie van het leger des heils en moest het ook doen met de interviews en weigerde daarom dit onderzoek te bevestigen en goedkeuring aan te geven. De interium-directeur leger des heils Zwolle in 2007 was de Hr. Willem de Lange maar die was gelijk manager bij consultingbureau Aventure die de AWBZ aanvragen en indicaties regelde voor het Leger des heils meestal zonder instemming van de clienten,soort geval in 2009 sociaal pension de Hoeksteen leger des heils in Haarlem,deze praktijken vinden nog steeds plaats in Zwolle in samenwerking van welzijns/opvanginstellingen en woningcorporaties. Dit rapport werd op het hoofdkwartier van het leger des heils in Almere uitgereikt aan de landelijke pers maar zonder de bijlagen waaronder het verslag van PCW. Het leger des heils voerde al jarenlang onwettelijke taken uit met dit geldbeheer van dakloze clienten en kreeg daar een ontheffing voor van de Nederlandse Bank. Dit geldbeheer daklozen door het Leger des Heils maakte ik ook mee tijdens mijn verblijf in crisisopvang perspectief leger es heils Almere en gafdit door naar Kamerfracties en ministerie VWS etc. daar waar clientne de opvang verlieten moesten zij soms maanden wachten voordat hun geld werd over gemaakt naar eigen rekening. Het is de verplichting van de client om hun inkomsten op rekening van de opvanginstelling te storten anders volgt er geen opname en waar nu de discussie gaande is over de eigen bijdrage voor de opvang moest ik al fl 1000,- per maand betalen in 2001-2002 voor een simpel bed,bad en broodopvang zonder zorg en hulpverlening op maat bij het leger des heils,Arcuris. en waar deze instellingen nog AWBZ gelden claimde bij het zorgkantoor voor niet geleverde begeleidng/hulpverlening. Na de uitzending van EenVandaag werd besloten dit geldbeheer daklozen over te hevelen naar een externe organisatie maar vreemd genoeg kwam het terecht bij de niet uitgevoerde schuldhulpverlening van de gemeente Zwolle afd. SoZA en daar werd voor budgetbeheer daklozen/veelplegers ex-medewerksters van het leger des heils voor in dienst genomen en het hoofd budgetbeheer financiele administratie Mevr. H. Klaver werd aangesteld als WWB consulente die nu er voor zorgt dat mijn WWB uitkering word stopgezet omdat ik in het verleden de werkwijzen van het leger des heils en andere opvanginstellingen onder ogen bracht van de politiek en politie en justitie tijdens het verblijf in opvang perspectief i.v.m woonbegeleidingsfraude en Arcuris waarvan een sociaal pension in Almere-Buiten in 2004 de deuren moest sluiten.,dat is het nadeel als je klokkenluider word na het aanzien van misstanden en daar heb ik de Nationale Ombudsman ook over ingelicht maar ik ben nog steeds vogelvrij en onbeschermd. En toen begon weer de problemen voor de daklozen want dit budgetbeheer SoZa Zwolle wat nog steeds connecties onderhoud met het Leger des heils begon met dezelfde fouten als toen bij het leger des heils en werd zelf bij daklozen 30% ingehouden op hun uitkering voor de schuldeisers i.p.v. de 10% wettelijk vast gelegd.Ik verwijs hierbij nog naar het rapport van bureau Hiemstra en de Vries “Meedoen zonder schulden” dat ik bijsluit in de bijlagen.
Link http://www.rtvoost.nl/archief/default.aspx?nid=72521
Gegroet de Hr. R .Donker te Zwolle,dakloos en geen gebruik makend van de opvang die gepaard gaat met misstanden en fraudepraktijken.
Leger des Heils stopt met beheer geld cliënten
Cliënten van het Leger des Heils geven de zorg- en welzijnspoot gemiddeld een 7,2. Maar het financieel beheer van cliëntengelden leidt tot ontevredenheid. Het Leger wil dit beheer nu overdragen aan een externe organisatie.
Tevredenheidsonderzoek van onderzoeksbureau Kwadraad laat zien dat cliënten redelijk tevreden zijn over de deskundigheid en de vakbekwaamheid van medewerkers van het Leger des Heils. Over het geheel krijgt de welzijns- en zorgtak van het Leger een rapportcijfer van 7,2. De ondervraagden roemen vooral de vriendelijke bejegening. ‘Met deze uitkomst zijn we erg blij’, zegt Jos Sesink, issue-manager kwaliteit bij de Stichting Leger de Heils Welzijns- en Gezondheidszorg. ‘We hebben de afgelopen jaren ook enorm ingezet op bejegening.’ Financiën scheiden Er zijn ook minpunten. Zo zijn cliënten niet tevreden over de informatievoorziening. Ze vinden de klachtenprocedure onduidelijk en weten vaak niet dat er een cliëntenraad is. Verder is er veel commentaar op het financieel beheer. Cliënten zijn veelal verplicht om hun geld door het Leger des Heils te laten beheren, ook als ze dat liever zelf zouden doen. Daarbij krijgen zij lang niet altijd voldoende inzicht in hun financiën; het Leger zou hen hierover beter moeten informeren. Kwadraad adviseert het Leger de hulpverlening en het geldbeheer te scheiden. Dat kan veel onduidelijkheden voorkomen. Sesink: ‘Als gevolg van gemeentelijke subsidieregelingen moeten we een deel van onze inkomsten verwerven uit de inkomens van cliënten. Het is gebruikelijk dat maatschappelijke opvangen dan de financiën van cliënten beheren, al was het alleen maar omdat velen al veel schulden hebben en problemen hebben bij het eigen beheer van hun geld. Toch hebben we op basis van deze uitkomst en op basis van de ervaringen in Zwolle (waar cliënten het Leger beschuldigden van malversaties, red.) besloten het financiële beheer van onze cliënten over te dragen aan een externe organisatie. Zo koppelen we de hulpverlening los van het financieel beheer.’ Doorverwijzen Het Leger des Heils zou verder nogal in zichzelf gekeerd zijn en door gebrek aan kennis weinig hulp kunnen bieden bij het doorverwijzen naar andere hulporganisaties. ‘Dit punt herkennen wij niet’, zegt Sesink. ‘We denken juist heel goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van andere hulpverleners. We zijn het niet eens met deze conclusies van Kwadraad. Sowieso hadden we op een aantal punten kritiek op de concept-rapportages. Soms stelden de onderzoekers daarop hun bevindingen bij, soms ook niet. Toch kunnen we ons vinden in de hoofdconclusies, en we bekijken hoe we daarmee verder kunnen.’ In totaal werden bijna 1500 cliënten ondervraagd over hun ervaringen met het Leger. Daarnaast was er nog een aantal cliëntenconferenties waar bijna 300 cliënten aan deelnamen. De kosten van het onderzoek bedroegen een half miljoen euro. Volgend jaar wil het Leger des Heils weer de cliëntervaringen laten meten. Jaarlijks melden zich 30.000 cliënten bij het Leger des Heils voor uiteenlopende vormen van hulpverlening zoals maatschappelijke opvang, reclassering, gezondheids- en ouderenzorg, jeugdbescherming, jeugdzorg en verslavingszorg. (SvD) Klik hier voor het rapport Cliënttevredenheidsmeting 2007 van de Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg ©Psy, 25-01-08
Redactie EénVandaag
Postbus 1329
1200 BH Hilversum
035-6715600
redactie@eenvandaag.nl
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/31265/financi_le_onduidelijkheid_leger_des_heils 1 / 1
BestuursorgaanRaad |
---|
OnderwerpBijzondere bijstand voor extra kosten Begeleid Wonen Leger des Heils |
Van |
Datum19-12-2006 |
Kenmerk2006 000 110 |
StellerH van der Kolk1/Zwolle |
Dossiers |
4
Ter informatie |
Geachte raadsleden,
In de commissie werk van 27-11-2006 is het hier bovengenoemde onderwerp aan de orde gesteld. Op een aantal vragen met betrekking tot dit onderwerp is toegezegd dat het college vóór 01-01-2007 met een standpunt zou komen. Het gaat om vragen over de inhoudingen van de eigen bijdrage op de uitkering, de verstrekking van bijzondere bijstand in verband met deelname aan een voorziening Begeleid Wonen en (on)mogelijkheden tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen voor deelnemers van Begeleid Wonen. Middels deze brief stellen wij de raad op de hoogte met het collegestandpunt over dit onderwerp.
Verschillende vormen van Begeleid Wonen:Voor het juiste begrip van dit onderwerp is het van belang kennis te nemen van de verschillende vormen van Begeleid Wonen. De afdeling Begeleid Wonen is een colelctieve voorziening. Het Leger des Heils heeft op 4 adressen een vorm van Begeleid Wonen:1. Intern Begeleid Wonen op het adres Burgemeester van Walsumlaan 1 (4 plaatsen)2. Extern Begeleid Wonen “de Buitenkant” op het adres Buitenkant 22 (7 plaatsen)3. Extern Begeleid Wonen “de Stap” Schoolstraat 74 (6 plaatsen)4. Extern Begeleid Wonen “de Kans” Van Karnebeekstraat 8 (6 plaatsen)
Ad 2 en 3 zijn doorstroommogelijkheden voor ad 1. Ad 4 fungeert als doorstroommogelijkheid voor het Sociaal Pension op de Drostenstraat.
De mate van zelfredzaamheid bepaalt het niveau van de noodzakelijk begeleiding van de deelnemers. Dit wordt vastgelegd in een hulpverleningsovereenkomst met het Leger des Heils. Daarnaast is er een huurovereenkomst tussen de bewoner en de woningbouwvereniging. Hulpverlenings- en huurovereenkomst verwijzen naar elkaar. Op deze wijze wordt de dreiging van deurwaarders afgeschermd en heeft de bewoner de mogelijkheid om huurtoeslag aan te vragen.
Inhoudingen van de eigen bijdrage op de uitkeringDe afdeling Begeleid Wonen van het Leger des Heils bestaat uit een collectieve voorziening. Deze voorziening wordt gefinancierd uit verschillende financieringsbronnen, te weten:· eigen bijdragen van bewoners· een subsidiedeel van Maatschappelijke Ontwikkeling· AWBZ-gelden· bijzondere bijstandEen deelnemer betaalt via de eigen bijdrage mee aan het totaal van de exploitatiekosten van de voorziening van Begeleid Wonen. De vaststelling van deze eigen bijdrage gebeurt door het Leger des Heils. De eigen bijdrage bestaat hoofdzakelijk uit de kosten van de wooncomponent (huur, gas, water, elektra en rioolheffing). Naast de kosten van de wooncomponent betaalt een deelnemer mee aan de kosten van de begeleiding en de afschrijving en onderhoud van de collectieve inventaris.
De eigen bijdrage wordt ingehouden op de bijstandsuitkering op basis van een door deelnemer ondertekende machtiging. Het Leger des Heils zorgt in het kader van de begeleidingsovereenkomst dat de deelnemer van Begeleid Wonen over voldoende inkomen beschikt om een zelfstandig bestedingspatroon te (leren) voeren. De kosten wooncomponent worden door het Leger de Heils rechtstreeks overgemaakt aan de energieleveranciers en de woningcorporatie.
- In de uitvoeringsovereenkomst 2007 tussen gemeente/Maatschappelijke Ontwikkeleing en het Leger des Heils worden afspraken vastgelegd met betrekking tot de hoogte van de eigen bijdrage van cliënten voor de verschillende voorzieningen.
Bijzondere bijstand voor extra kosten voor deelname Begeleid WonenDe eigen bijdrage die wordt ingehouden op de uitkering is ontoereikend om de voorziening voor Begeleid Wonen geheel te kunnen financieren. Het ontbrekende budget kan evenmin worden gefinancierd via de subsidierelatie tussen gemeente en het Leger des Heils. Om die reden is destijds besloten om het ontbrekende deel te financieren via de bijzondere bijstand. Zonder deze aanvullende bijzondere bijstand wordt de bijdrage die een deelnemer moet bijdragen zodanig hoog, dat de voorziening niet bereikbaar is voor mensen met een laag inkomen. Wij hebben hiermee bevorderd dat dak- en thuislozen, die veelal over een laag inkomen beschikken, kunnen deelnemen aan de voorziening Begeleid Wonen. Dit past ook binnen de beleidskaders maatschappelijke opvang en het voorgenomen gemeentelijk project “Stedelijk kompas”.
Op jaarbasis wordt in totaal € 100.000,– aan bijzondere bijstand verleend..
De bijzondere bijstand wordt verstrekt op naam van de aanvrager. Door de individuele aanvraagbehandeling en toekenning kan de indruk ontstaan dat de betreffende bewoner tevens zeggenschap heeft over de besteding van de bijzondere bijstand. De hoogte van de extra kosten worden echter per adres vastgesteld op basis van een collectieve kostenberekening door het Leger des Heils. De individuele bijzondere bijstand maakt op deze wijze onderdeel uit van het totaal van de exploitatiekosten van de collectieve voorziening. Op basis van de uitvoeringsovereenkomst met de gemeente verantwoordt het Leger des Heils alle inkomsten en uitgaven in de jaarrekening, welke is voorzien van een accountantsverklaring. Het ligt voor de hand de gehele financiering en controle, dus inclusief het bedrag dat wordt verstrekt aan bijzondere bijstand voor Begeleid Wonen, onder te brengen in de subsidierelatie tussen CWZW Leger des Heils en de eenheid Maatschappelijk Ontwikkeling.
Het rijk stelt via de algemene uitkering middelen beschikbaar die aangewend worden voor bijzondere bijstand en armoedebestrijding. Deze gelden zijn echter niet geoormerkt. Om die reden is het mogelijk jaarlijks een vast bedrag ter beschikking te stellen aan de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling, die deze gelden vervolgens kan aanwenden voor de subsidieverlening aan het Leger des Heils. Op deze wijze kunnen de voorwaarden voor financiering van de voorziening van Begeleid Wonen opgenomen worden in de uitvoeringsovereenkomst die de gemeente, i.c. Maatschappelijke Ontwikkeling, heeft met CWZW Leger des Heils. Controle op de besteding van dit budget komt vervolgens aan de orde via de jaarlijkse accountantsverklaring. Op deze wijze liggen financiering en controle in één hand. Voor de deelnemer ontstaat er op deze wijze een toereikende en passende voorliggende voorziening waardoor individuele bijzondere bijstand niet meer noodzakelijk is.
Op grond van eerder genoemde redenen hebben wij besloten om met ingang van 01-01-2007 vanuit het budget bijzondere bijstand en armoedebestrijding een bedrag van € 100.000,- beschikbaar te stellen aan Maatschappelijk Ontwikkeling ter financiering van de extra kosten van de voorziening Begeleid Wonen CWZW Leger des Heils.
Bijzondere bijstand voor inrichtingskostenVoor zover de collectieve inventaris daar niet in voorziet, wordt aan een deelnemer van Begeleid Wonen op individuele basis tevens bijzondere bijstand verstrekt voor inrichtingkosten. Het gaat hierbij veelal de kosten voor aanschaf van meubilair, bed, kast, e.d. Deze vorm van bijzondere bijstandsverlening op individuele basis blijft ongewijzigd.
(On)mogelijkheden tot kwijtschelding voor deelnemers van Begeleid WonenDeelnemer van Begeleid Wonen hebben een hulpverleningsovereenkomst met het Leger des Heils en een huurcontract met de woningbouwvereniging. De deelnemer betaalt via de eigen bijdrage zijn aandeel in de woonkosten aan het Leger des Heils die vervolgens voor de betaling aan de woningcorporatie zorgdraagt. Beide overeenkomsten verwijzen naar elkaar wat betreft duur en betaling van de kosten. Door het Leger des Heils is voor deze constructie gekozen. Hiermee wordt voorkomen dat er achterstanden ontstaan.Op verzoek van het Leger des Heils is de jaarlijkse gemeentelijke belastingaanslag voor deze adressen op naam en adres gezet van CWZW Leger des Heils. Hierdoor ontvangt de bewoner geen persoonlijke aanslag en kan er dus ook geen kwijtschelding worden aangevraagd. Een bedrijf of instelling, zoals CWZW Leger des Heils, komt niet in aanmerking voor kwijtschelding.Aangezien er sprake is van een zelfstandig huurcontract en inschrijving op een zelfstandig adres, kan elke bewoner i.o.m. het Leger des Heils verzoeken om een wijziging van de tenaamstelling van de aanslag. Hiermee kan vervolgens kwijtschelding worden aangevraagd. Wij zullen bevorderen dat het Leger des Heils de bewoners actief op deze mogelijkheid wijst.
Burgemeester en Wethouders van Zwolle, |
![]() |
drs. H.J. Meijer, burgemeester drs. O. Dijkstra, secretaris |
RtvOost
RtvOost

Herstel de republiek
GOEDE DOELEN – FRAUDE EN BEDROG
Posted by ADMINISTRATOR ⋅ 29 november 2012⋅ 9 reacties
Help de goede doelen de wereld uit….
Fraude en bedrog, is dat niet wat overdreven zult u zeggen.
Welnu, laten we proberen het de vrijwilligers uit te leggen. Door weer en wind, hagel en regen, bij nacht en ontij bij de deuren langs om voor het management het jaarsalaris met emolumenten bij elkaar te collecteren, uitleggen als belangeloze medemenselijkheid?
Ga er maar aan staan.
Er zitten fondsen bij, die de subsidiegelden doodleuk beleggen in derivaten, aandelen en obligaties maar er geen mededelingen over doen. De ondoorzichtigheid van bijvoorbeeld het KWF doet vermoeden, dat er iets te verbergen is. Een schuldenpost van € 130 miljoen en effecten ter waarde van € 168 miljoen? Dat behoeft enige uitleg, maar onder dekking van een accountantsrapport van KPMG doet men er het zwijgen toe.
Zo zijn er talloze bijverschijnselen per fonds op te noemen. Het Leger des Heils (onder Rothschild auspiciën door Booth opgericht) heeft miljoenen verloren op beurzen en derivaten, het jaarverslag komt maar niet los, waarom zou u daar nog geld aan geven?
Het is ongekend wat een organisatie als Amnesty via de subsidie-stromen binnen haalt. Kunnen wij van hen verwachten dat ze in de hand bijten die hen voedt? Laten we elkaar niets wijsmaken. Zoals de Foundations van de puissant rijken dienst deden als belastingontduiking, zo lijkt het dezelfde kant op te zijn gegaan met de liefdadigheidsinstellingen. Overal waar subsidie in gaat is per definitie corruptie gevoelig en medeplichtig.
Samenwerking op basis van coöperaties zonder winstoogmerk is de enige oplossing!
•Liefdadigheidsinstellingen
•Ziektekostenverzekering
•Gezondheidszorg
•Ouderenzorg
•Nutsvoorzieningen
•Bankinstellingen
•Ontwikkelingshulp
•Onderwijs
Dikke winsten maken aan het leed van anderen is uit den boze, net als geld met geld verdienen….