Dagopvang Bonjour Leger des Heils Zwolle een nutteloos gebouw

Een wethouder Zwolle brengt als zoethoudertje voor daklozen een biologisch fruitmand


Dagopvang Bonjour in Zwolle biedt in principe plaats aan maximaal 40 bezoekers tegelijk. Als het nodig is, bijvoorbeeld bij extreme kou, wordt ruimte gemaakt voor meer bezoekers. De bezoekers hebben de mogelijkheid een maaltijd te gebruiken, een kop koffie te drinken, een praatje te maken, te douchen, hun kleding te wassen of tegen een kleine vergoeding kleding te kopen in de kledingwinkel. Ook kunnen ze recreatief bezig zijn, bijvoorbeeld door tafeltennis en tafelvoetbal te spelen. Op woensdag is er een huisarts aanwezig en drie keer in de week houdt de GGD er spreekuur. Medewerkers grijpen elke mogelijkheid aan om cliënten in een hulpverleningstraject te krijgen.

Openingstijden: elke dag tussen 9.00 en 18.30 uur

Aanvragen postadres: in de regel ’s ochtends of op afspraak

Een bed, bad en brood

Henriet van Olst, leidinggevende in dagopvang Bonjour, noemt het een basisopvang om in leven te blijven. Een opvang voor een bed, bad en brood. Daklozen die aan de deur kloppen bij opvangcentrum Bonjour kampen vaak met veel problemen. Vaak zijn de daklozen verslaafd aan drank en/of drugs. Daarbij heeft tachtig procent schulden. “Dit zijn vaak huurschulden, maar studieschulden komen ook voor. De schulden bedragen soms dertig- tot veertigduizend euro per persoon”, vertelt van Olst. In de opvang proberen hulpverleners de daklozen te stimuleren, activeren en motiveren om hun schulden af te lossen.  Op deze manier kunnen ze hun plek in de maatschappij weer terug krijgen.

Dit lijkt heel productief, maar in de praktijk gaat het er vaak anders aan toe. In het begin van hun dakloze periode zijn daklozen bang, omdat er veel agressiviteit is op straat tussen de daklozen. Van Olst: “In de eerste twee weken zijn daklozen daarom nog kneedbaar, ze willen dan graag meewerken om oplossingen te zoeken om bijvoorbeeld hun schulden af te lossen. Na die twee weken bevalt het leven zonder een dak boven hun hoofd hun wel, omdat ze geen verplichtingen meer hebben. Zij zijn aan het straatleven gewend geraakt.”

De dagopvang Bonjour aan de burgemeester Drijbersingel in Zwolle gaat om 9.00 uur open elke dag voor de dakloze zwervers zodat zij daar de hele dag kunnen rondhangen en zich vervelen of televisie kijken daarom heeft deze dagopvang totaal geen meerwaarde en is overbodig,de eetbar gaat om 9.30 uur open tot 10.30 uur en dan is er koffie thee en frisdrank en brood en beleg te krijgen.
In de dagopvang kan de dakloze eindeloos gaan tafelvoetballen etc. en zijn of haar kleren wassen en douchen.
Voor de rest word er niets georganiseerd aan dagjes uit met een tourbus etc.,en daarom verlaten de daklozen snel de dagopvang om de stad in te gaan en de coffeeshop of drankwinkel/supermarkt op te zoeken voor bier.
Om 12.00 uur is de eetbar weer geopend tot 13.00 uur en kan de daklozen “warm eten” en brood en drinken krijgen dat veroberd word met plastic bestek omdat het leger des heils niet het dure tafelzilver wil kwijt raken middels diefstal(wat een vertrouwen)met dit plastic bestek is het slecht eten en dan kan men beter een voederbak volstorten met eten en de daklozen er naar toe jagen want zo worden de normen en waarden toegepast door de medewerkers van deze kwelzijnsorganisatie.
Hulpverlening en zorg is niet aanwezig in de dagopvang want de sph opgeleide hulpverleners/sters weten niet om te gaan met de dak en thuislozenproblematieken laat staan dat zij iets weten van crisisbeheersing en brandpreventie en wee je gebeente als je onwel word of zo want fatsoenlijk EHBO”ers zijn niet in de buurt.
Als een opvangorganisatie dakloze burgers geen advies en informatie kan verstrekken om zijn of haar leven weer op poten te zetten,wat doe je dan bij zo”n organisatie.
Simpel vergaderen en achter de computer clienten registreren in het Leger des heils Cleversysteem en vooral praten over je prive-leven en denken aan je maatschappelijke status en dan tegenover de dakloze client de schijn ophouden dat je een geweldige hulpverlener/ster/begeleidster bent met die wetenschap dat de dakloze geen keuzevrijheid heeft door de monopoliepositie van het leger des heils en RIBW Zwolle/Joop van Ommen de supervisor van de Helberg.En gaat een dakloze client uit woede uit zijn dak vanwege de uitzichtloze situatie waarbij hij of zij merkt gewoon in de maling te worden genomen dan deel je als begeleider/ster gewoon een Time Out uit en stuur je de hulpbehoevenden de straat op.Om 16.00 uur gaat de eetbar weer open tot 17.00 uur en dan kan de daklozen daar weer terecht voor eten en drinken.
Maximaal besteedbaar bedrag per dag is 3.50 euro en de “warme maaltijd kost 2.50 euro.
En de ellende is dat men dit waardeloze en nutteloze gebouw als “dagopvang” open wil houden tot 2011 dankzij de belastingbetalers.
Zwolle waar zijn jullie toch mee bezig!

Over anaconda15

1.80 meter lang blauwe ogen Nederlands Techneut en gek op wetenschap Erg handig en visionair
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dagopvang Bonjour Leger des Heils Zwolle een nutteloos gebouw

  1. anaconda15 zegt:

    Naam: r h j robers

    Leeftijd: 54 jr.

    Beroep: ICT er

    Status: darm en kanker patiënt, hersenbloeding

    Ik ben ongeveer een jaar geleden in aanraking gekomen met het legerdes heils en heb geen goed woord over voor deze organisatie.

    Allereerst probeerden ze mij naar het cmo te sturen ik heb het daar slechts 3 weken uitgehouden de dagelijkse leiding daar voerde een zwaar dictioriaal bewind zo moest je bij binnenkomst een verklaring tekenen dat al je inkomsten op rekening van het leger gestort werden en er ging een fax de deur uit dat je een patiënt was met zware psychische problemen. Je moest je post openen in bijzijn van de leiding en een afspraak met de dokter was alleen mogelijk onder begeleiding van de leiding.er werd een zakgeld regeling ingevoerd van 10 euro per week als je tegenwerkte lieten ze die regeling wekenlang wachten eens per week mocht je op kantoor je mail controleren (onder toezicht van de leiding)ik heb een lek ontdekt in de beveiliging van de rapportage en hier ver melding gemaakt ,let op niets gekraakt of iets dergelijks. Toen begonnen de problemen voor mij pas goed, mijn internet privileges werden ontnomen en ik moest mij maar laten onderzoeken door een psychiater, toen ik dit weigerde kon ik direct vertrekken ik moest mij maar melden bij bonjour en mijn werkzaamheden ik had hier allang zat van en kwam terecht bij de herberg waar ik manusje van alles werd chauffeur schoonmaker barman noem maar op. Ik werkte voor 50 cent per uur en soms 100 uur per week door mijn lichamelijke conditie werd dit teveel voor mij ik ben namelijk zwaar darm patiënt ik ben namelijk 8 keer in 14 dagen geopereerd en mag geen lichamelijk zwaar werk doen, daarnaast ben ik kanker patiënt. Toen kwam ik weer in de handen van het leger terecht en werd onder gebracht daar begon de ellende weer opnieuw ik moest een verklaring tekenen dat ik toestemming aan het leger gaf om 270 euro p/m van mijn rekening in te houden, op zich geen probleem daar er met kleine letters onder stond dat ondergetekende vrijwillig in budget beheer toestemde door de eerdere ervaringen heb ik dit geweigerd en mensen die na mij kwamen hiervoor gewaarschuwd wat mij niet bepaald geliefd maakte bij de leiding. Na enige maanden van verblijf daar ging ik me dusdanig irriteren aan de gang van zaken aldaar dat ik een CVA (hersenbloeding) op heb gelopen ik heb 2 maanden hiervan moeten revalideren in een zieken huis waar sociale zaken werd ingeschakeld deze hebben wederom contact gezocht met het leger (tegen mijn wil in) deze hebben bijna op hun knieën gesmeek of ik terug kon komen ze hadden huizen en verzorging in de aanbieding voor mij toen ik uit het ziekenhuis werd ontslagen bleek van dit alles niets waar te zijn de ambulante medewerkers de dagelijkse leiding hebben niets voor mij gedaan erger nog ik moest een onderzoek ondergaan met name een katheter door mijn lies en moest een nacht overblijven ik kwam uit het ziekenhuis met de wond nog afgebonden daar bleek dat mijn bed al vergeven was en ik moest maar in een boven bed slapen ik heb hiertegen geprotesteerd en moest in de kou buitenslapen daar kwam ik een zwanger meisje tegen wat te laat was en ook de deur was geweigerd dit de volgende dag bespreekbaar geprobeerd te maken maar dat is nu eenmaal het beleid van het leger. Ik heb tijdens mijn verblijf daar veel instanties binnen zien huppelen alcohol zorg drugs zorg GGD en noem maar op en door mijn ogen en oren goed open te houden ben ik tot de volgende conclusie gekomen het draait alleen maar om 1 ding GELD het draait bij het leger slechts om 1 ding de AWBZ en nu de WMO een poot uit te draaien ik ben nu bij de stichting interact contour en heb nog dagelijks moeite om de juiste hulp te aanvaarden mwnsen die langer bij het leger verbleven hebben zullen dit beamen.

    Dit is een korte samenvatting van mijn ervaringen met het leger ik hoop dat u er uw voordeel mee kan doen

    Hoogachtend

    R.H.J Robers

Plaats een reactie